donderdag 20 januari 2011

Gastblogger: Jacqueline Dersjant - PHTGRPHR

Ontzettend leuk vind ik het om Jacqueline Dersjant aan het woord te laten op Wedspiration. Deze gastblogger heeft verstand van fotografie. Haar stijl vind ik mooi! Dus lees deze info en leer er van!
Genomineerd bruidsfoto award 2010
Helemaal blij dat Jo-Anne van Wedspiration me vroeg om af en toe als gastblogger over de fotojournalistieke huwelijksfotografie te schrijven. Jippie!! Hierover heb ik zoveel te vertellen....

“De juiste trouwfotograaf zou de eerste prioriteit van elke bride-to-be moeten zijn” schrijft Arnhems meisje. En ze heeft gelijk. Het is zo belangrijk om een fotograaf te zoeken die goed bij je past. Ze zijn er van heel klassiek tot super hip. Ik zeg niet dat de ene beter is dan de ander maar er zijn grote verschillen. Zo houd ik zelf bijvoorbeeld heel erg van de echte momenten en emoties. Ik ben wat ze wel noemen een ‘journalistieke huwelijksfotograaf’, aangesloten bij de WPJA (Wedding Photo Journalist Association). Onderaan een lijstje van een aantal WPJA collega’s die ik je ook zeker niet wil onthouden!

Volgens mij wordt een trend dit jaar ‘blijf jezelf / doe alleen wat je zelf wilt’, kortom, relax!Helemaal ‘uit’ is om je blindelings te houden aan dingen die allemaal wel of niet zou moeten doen. Dat ‘wat hoort’ is vaak zo diep ingesleten bij bruidsparen dat ze veel zaken gewoon maar inplannen. Omdat het zo hoort.

Bruidsparen kiezen mij meestal om de spontane fotografie, het ongedwongen karakter van de foto’s, de stijl die bij ze past, etcetera. Ze willen een relaxte dag, lekker genieten en vinden de mensen om hen heen minstens zo belangrijk als zichzelf op hun trouwdag. Als we vervolgens de planning van de dag doornemen, is er meestal een moment gereserveerd voor de 'fotosessie'. En vaak hoor ik op een gegeven moment zeggen: “Ja, wij zijn eigenlijk niet zo van de geposeerde foto's” of “Ik houd er helemaal niet van om op de foto te moeten”... Waarom zou je een fotosessie doen als je je daar helemaal niet fijn bij voelt? Omdat er anders geen mooie foto's zijn van de dag? Een klassieke sessie is helemaal niet nodig; vaak zijn ook andere momenten prima geschikt voor prachtige (privé) foto’s.

Anne & Paul besloten bijvoorbeeld om van hun huis naar de Botanische Tuinen in Utrecht te varen in een kleine opduwer, de IJsvogel. Leuk toch? En hoewel het niet een klassieke fotosessie was, heeft het schitterende foto’s opgeleverd...

clip3

clip2




Fotocredit: PHTGRPHR

Dit is wat ik adviseer:
  • Weet je zeker dat je zo’n fotosessie wilt? Het kan geen kwaad om hierover na te denken.
  • Als je besluit dat het je echt leuk lijkt, zorg dan dat er genoeg tijd voor is. Niets is zo jammer als stress die niet nodig is. Vaak gaat het ten koste van de tijd die je met je familie en liefste vrienden doorbrengt, dus het is wel zo fijn als daar genoeg tijd voor overblijft.
  • En minstens zo belangrijk (vind ik): het is jullie fotomoment, niet het mijne! Ook al hebben we een heel leuk gesprek gehad en klikt het prima, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik jullie zo goed ken dat ik weet hoe jullie (met elkaar) zijn en wat  favoriete stekjes zijn. Toch jammer als je na een paar jaar de foto's bekijkt en zegt: “Tsja, dat moesten we van de fotograaf”. Het moet natuurlijk een moment zijn dat je je nog herinnert om hele andere redenen...
Ervaringen mee? Laat het even weten. De reactieknop is er niet voor niets!

Journalistieke huwelijksfotografen:
Jacqueline Dersjant
Clark Reid
Daphne van Groeningen
Gerhard Nel
Damon Pijlman
En nog veel, veel meer.... Kijk op de website van WPJA

Jacqueline, ontzettend bedankt voor je bijdrage. Ik ben het helemaal met je eens dat het  belangrijk is om te weten welke rol de fotoreportage op de trouwdag speelt! Bedankt! De site van WPJA is zeker de moeite waard voor wedspiration om te bekijken. En reageren op de gastblogger.....leuk!

Ceremoniemeesters van der Lelij: Inspiratie voor je bruiloft.

3 reacties:

Mark zei

Waarom plaats je nu juist geposeerde foto's als je schrijft over journalistieke fotografie. Kom op, laat je echte jij zien, en de foto's die voor jou speciaal zijn. :)

Ceremoniemeesters van der Lelij zei

Hai Mark,
Bedankt voor je reactie! Lekker betrokken. Ik heb een fout gemaakt. Ik had al een paar foto's van deze reportage. Ik heb niet goed gekeken welke ze me gestuurd had. Onderste foto heb ik aangepast. Mooi he!
Jouw site bekeken: genoten!
Goed weekend!

Anoniem zei

Super! Ligt ook in de lijn met Belgische fotograaf Joachim Dewilde (www.joachimdewilde.com)

Een reactie posten